Szanowni Państwo,
zapraszamy do udziału w projekcie konsultacyjnym skierowanym do pracowników i pracowniczek naukowych oraz doktorantek i doktorantów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zainteresowanych wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji w pracy akademickiej – naukowej, badawczej i dydaktycznej.
Dla kogo?
Projekt adresowany jest do pracowników i pracowniczek naukowych oraz doktorantów i doktorantek Uniwersytetu Śląskiego, którzy chcą zwiększyć efektywność przygotowywania materiałów naukowych i dydaktycznych, usprawnić analizę danych naukowych dzięki automatyzacji i wsparciu narzędzi AI, poznać praktyczne zastosowania AI w wizualizacji, edycji i generowaniu treści oraz rozwijać kompetencje cyfrowe wspierające pracę badawczą.
Dlaczego warto?
W świecie rosnącej ilości danych i materiałów tekstowych wykorzystanie AI znacząco przyspiesza i usprawnia proces pracy badacza. Narzędzia generatywne i analityczne pomagają:
- szybciej tworzyć wstępne szkice artykułów, streszczenia, materiałów dydaktycznych,
- udoskonalać teksty pod kątem językowym i redakcyjnym,
- automatycznie analizować dokumenty, klasyfikować treści i wyodrębniać dane,
- wizualizować wyniki badań w atrakcyjny i czytelny sposób,
- uporządkować i przyspieszyć analizę danych naukowych – ilościowych i jakościowych,
- wykrywać trendy w literaturze, luki badawcze oraz tworzyć zestawienia bibliograficzne,
- automatyzować zadania badawcze, takie jak transkrypcja, czyszczenie danych czy tworzenie raportów,
- korzystać z agentów AI jako cyfrowych asystentów wspierających planowanie, analizę i generowanie hipotez.
Korzyści z udziału w projekcie
W trakcie spotkań indywidualnych lub zespołowych ze specjalistą:
- poznają Państwo najważniejsze i praktyczne narzędzia AI do pracy badawczej, graficznej i tekstowej,
- nauczą się Państwo formułować skuteczne prompty oraz stosować techniki zaawansowanego zapytań (np. chain-of-thought, role prompting, few-shot),
- przećwiczą Państwo zastosowania AI w: tworzeniu tekstów naukowych, analizie dokumentów, transkrypcji, wizualizacji danych, generowaniu grafik i materiałów dydaktycznych,
- dowiedzą się Państwo, jak wykorzystywać AI do analizy surowych danych, automatyzacji procesów obliczeniowych oraz pracy z agentami AI,
- omówione zostaną zasady etycznego i prawnego korzystania z narzędzi generatywnych.
Mentoring prowadzi
Prof. UAM dr hab. Łukasz Smaga
Profesor uczelni w Zakładzie Statystyki Matematycznej i Analizy Danych na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje naukowo w dziedzinach testowania hipotez statystycznych, analizy danych funkcjonalnych oraz teorii eksperymentu.
Zajmuje się również zastosowaniami metod statystycznych, uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji w praktycznych zagadnieniach. Opublikował 60 artykułów naukowych w tym zakresie. Od wielu lat programuje w językach R i Python. Jest współautorem pięciu jego pakietów języka R dostępnych w repozytoriach CRAN i github. Doświadczony dydaktyk w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i jej zastosowań. Współpracuje m.in. z pracownikami National University of Singapore, TU Dortmund University, Otto von Guericke University Magdeburg, Texas Tech University, Shiga University, Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
OGŁOSZENIE O NABORZE – kwestie formalne
Koordynator projektu „jUŚt transition – Potencjał Uniwersytetu Śląskiego podstawą Sprawiedliwej Transformacji regionu” ogłasza nabór na spotkania mentoringowe ze Specjalistą ds. Modeli Biznesowych.
Terminy spotkań:
- 11.12, godz. 08:00-13:00
- 15.12, godz. 08:00-13:00
- 22.01.2026, godz. 08:00-13:00
- 23.01.2026, godz. 11:00-16:00
Spotkania odbywają się w formule on-line.
REKRUTACJA TRWA OD 20 LISTOPADA 2025 DO 22 STYCZNIA 2026