finansowanie
Szukaj

Ogłoszenie o naborze na spotkania mentoringowe ze Specjalistą ds. Cyfrowej Transformacji

Szanowni Państwo,
zapraszamy do udziału w projekcie konsultacyjnym skierowanym do pracowników i pracowniczek naukowych oraz doktorantek i doktorantów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zainteresowanych wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji w pracy akademickiej – naukowej, badawczej i dydaktycznej.

Dla kogo?

Projekt adresowany jest do pracowników i pracowniczek naukowych oraz doktorantów i doktorantek Uniwersytetu Śląskiego, którzy chcą zwiększyć efektywność przygotowywania materiałów naukowych i dydaktycznych, usprawnić analizę danych naukowych dzięki automatyzacji i wsparciu narzędzi AI, poznać praktyczne zastosowania AI w wizualizacji, edycji i generowaniu treści oraz rozwijać kompetencje cyfrowe wspierające pracę badawczą.

Dlaczego warto?

W świecie rosnącej ilości danych i materiałów tekstowych wykorzystanie AI znacząco przyspiesza i usprawnia proces pracy badacza. Narzędzia generatywne i analityczne pomagają:

  • szybciej tworzyć wstępne szkice artykułów, streszczenia, materiałów dydaktycznych,
  • udoskonalać teksty pod kątem językowym i redakcyjnym,
  • automatycznie analizować dokumenty, klasyfikować treści i wyodrębniać dane,
  • wizualizować wyniki badań w atrakcyjny i czytelny sposób,
  • uporządkować i przyspieszyć analizę danych naukowych – ilościowych i jakościowych,
  • wykrywać trendy w literaturze, luki badawcze oraz tworzyć zestawienia bibliograficzne,
  • automatyzować zadania badawcze, takie jak transkrypcja, czyszczenie danych czy tworzenie raportów,
  • korzystać z agentów AI jako cyfrowych asystentów wspierających planowanie, analizę i generowanie hipotez.

Korzyści z udziału w projekcie

W trakcie spotkań indywidualnych lub zespołowych ze specjalistą:

  • poznają Państwo najważniejsze i praktyczne narzędzia AI do pracy badawczej, graficznej i tekstowej,
  • nauczą się Państwo formułować skuteczne prompty oraz stosować techniki zaawansowanego zapytań (np. chain-of-thought, role prompting, few-shot),
  • przećwiczą Państwo zastosowania AI w: tworzeniu tekstów naukowych, analizie dokumentów, transkrypcji, wizualizacji danych, generowaniu grafik i materiałów dydaktycznych,
  • dowiedzą się Państwo, jak wykorzystywać AI do analizy surowych danych, automatyzacji procesów obliczeniowych oraz pracy z agentami AI,
  • omówione zostaną zasady etycznego i prawnego korzystania z narzędzi generatywnych.

Mentoring prowadzi

Prof. UAM dr hab. Łukasz Smaga

Profesor uczelni w Zakładzie Statystyki Matematycznej i Analizy Danych na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje naukowo w dziedzinach testowania hipotez statystycznych, analizy danych funkcjonalnych oraz teorii eksperymentu.

Zajmuje się również zastosowaniami metod statystycznych, uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji w praktycznych zagadnieniach. Opublikował 60 artykułów naukowych w tym zakresie. Od wielu lat programuje w językach R i Python. Jest współautorem pięciu jego pakietów języka R dostępnych w repozytoriach CRAN i github. Doświadczony dydaktyk w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i jej zastosowań. Współpracuje m.in. z pracownikami National University of Singapore, TU Dortmund University, Otto von Guericke University Magdeburg, Texas Tech University, Shiga University, Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

OGŁOSZENIE O NABORZE – kwestie formalne

Koordynator projektu „jUŚt transition – Potencjał Uniwersytetu Śląskiego podstawą Sprawiedliwej Transformacji regionu” ogłasza nabór na spotkania mentoringowe ze Specjalistą ds. Modeli Biznesowych.

Terminy spotkań:

  • 11.12, godz. 08:00-13:00
  • 15.12, godz. 08:00-13:00
  • 22.01.2026, godz. 08:00-13:00
  • 23.01.2026, godz. 11:00-16:00

Spotkania odbywają się w formule on-line.

REKRUTACJA TRWA OD 20 LISTOPADA 2025 DO 22 STYCZNIA 2026