Szanowni Państwo,
zapraszamy do udziału w projekcie konsultacyjnym skierowanym do studentek, studentów i osób studenckich studiów I i II stopnia Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zainteresowanych wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji w pracy akademickiej – naukowej, badawczej i dydaktycznej.
Dla kogo?
Projekt adresowany jest do studentek, studentów i osób studenckich studiów I i II stopnia Uniwersytetu Śląskiego, które chcą rozwinąć swoje umiejętności wykorzystania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w zajęciach akademickich w zakresie edycji oraz tworzenia materiałów i tekstów.
Dlaczego warto?
Uczestnictwo w spotkaniach mentoringowych pozwoli uczesntikom świadomie i efektywnie korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji w toku studiów. AI może stać się realnym wsparciem w codziennej pracy i edukacji – pod warunkiem odpowiedniego zrozumienia jej możliwości, ograniczeń i zasad etycznego użycia. Udział w spotkaniu daje możliwość:
- przyspieszenia pracy nad zadaniami, projektami i prezentacjami, dzięki wsparciu AI w generowaniu treści, notatek i materiałów graficznych,
- lepszego przygotowania się do zajęć i egzaminów poprzez szybkie tworzenie konspektów, streszczeń oraz map myśli,
- poznania narzędzi wykorzystywanych powszechnie na rynku pracy, co zwiększa konkurencyjność absolwentów,
- zrozumienia zasad odpowiedzialnego korzystania z AI – jak oznaczać współautorstwo, czego unikać, jakie działania są niedopuszczalne akademicko,
- opanowania inżynierii promptów, czyli umiejętności formułowania zapytań tak, aby uzyskać trafne, bezpieczne i wysokiej jakości wyniki,
- tworzenia atrakcyjnych wizualnie materiałów – grafik, slajdów, wykresów i projektów – przydatnych na zajęcia, w prezentacjach i w projektach zespołowych,
- poprawy jakości własnych tekstów, również w języku angielskim: redakcji, korekty, dopasowania stylu, struktury i argumentacji,
- krytycznej oceny wyników generowanych przez AI, w tym rozpoznawania błędów, halucynacji, manipulacji oraz ryzyka plagiatów,
- bezpiecznego korzystania z narzędzi wykrywających treści generowane przez AI, co jest ważne w kontekście akademickiej uczciwości.
Korzyści z udziału w projekcie
W trakcie spotkań ze Specjalistą ds. Cyfrowej Transformacji uczestnicy:
- poznają najważniejsze narzędzia AI wykorzystywane w środowisku akademickim, zarówno do pracy tekstowej (ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity), jak i graficznej (Designer, DeepArt) oraz analitycznej,
- nauczą się formułować skuteczne prompty oraz stosować zaawansowane techniki, takie jak:
chain-of-thought, tree-of-thought, role prompting, prompt chaining, context anchoring, few-shot, style transfer, - wykorzystają AI do tworzenia materiałów na zajęcia: konspektów, notatek, przykładów do ćwiczeń, streszczeń długich tekstów, prezentacji,
- przećwiczą pracę z narzędziami do analizy treści audio i tekstu, w tym analizy podcastów, ekstrakcji danych z PDF czy generowania zestawień bibliograficznych,
- dowiedzą się, jak bezpiecznie korzystać z AI w kontekście studiów: jak oznaczać współautorstwo, jak unikać manipulacji, fałszywych treści i naruszeń zasad akademickich,
- zrozumieją ograniczenia technologii generatywnych, w tym ryzyka błędów logicznych, halucynacji czy nieprawidłowej argumentacji,
- poznają narzędzia wykrywające treści generowane przez AI, które pomagają zachować uczciwość akademicką (np. GPTZero, Crossplag),
- zbudują własną bibliotekę promptów, która usprawni ich codzienną pracę na studiach oraz przyszłą aktywność zawodową.
Mentoring prowadzi
Prof. UAM dr hab. Łukasz Smaga
Profesor uczelni w Zakładzie Statystyki Matematycznej i Analizy Danych na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje naukowo w dziedzinach testowania hipotez statystycznych, analizy danych funkcjonalnych oraz teorii eksperymentu.
Zajmuje się również zastosowaniami metod statystycznych, uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji w praktycznych zagadnieniach. Opublikował 60 artykułów naukowych w tym zakresie. Od wielu lat programuje w językach R i Python. Jest współautorem pięciu jego pakietów języka R dostępnych w repozytoriach CRAN i github. Doświadczony dydaktyk w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i jej zastosowań. Współpracuje m.in. z pracownikami National University of Singapore, TU Dortmund University, Otto von Guericke University Magdeburg, Texas Tech University, Shiga University, Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
OGŁOSZENIE O NABORZE – kwestie formalne
Koordynator projektu „jUŚt transition – Potencjał Uniwersytetu Śląskiego podstawą Sprawiedliwej Transformacji regionu” ogłasza nabór na spotkania mentoringowe ze Specjalistą ds. Modeli Biznesowych.
Terminy konsultacji:
- 10.12., godz. 08:00-13:00
- 17.12., godz. 11:00-16:00
- 15.01.2026, godz. 08:00-13:00
- 16.01.2026, godz. 11:00-16:00
Spotkania odbywają się w formule on-line.
REKRUTACJA TRWA OD 20 LISTOPADA 2025 DO 16 STYCZNIA 2026